Car_Road_Wheel_1080x333.jpg

De kracht van elektrische auto's: DE VARTA AGM xEV 

Elektrische en hybride voertuigen worden elk jaar populairder. Omdat de meeste hiervan nog steeds afhankelijk zijn van een 12V batterij, brengt dit nieuwe uitdagingen met zich mee, al naargelang het specifieke type aandrijving. Elektrische voertuigen (EV) worden ingedeeld naar de mate van elektrische voeding. Behalve de gewone verbrandingsmotor (ICE) zijn er in essentie drie types elektrische voertuigen: Hybride elektrisch voertuigen (HEV), plug-in hybride elektrisch voertuigen (PHEV) en volkomen elektrische voertuigen (met batterij) (BEV). Bij VARTA hanteren we een naam die deze allemaal dekt: xEV.

xEV: één oplossing voor alle EV’s 

VARTA_xEV_Campaign_Badge-embiggened.png

De basis van dit eenvoudige afkortingensysteem is het achtervoegsel "EV", dat staat voor "elektrisch voertuig", waarmee verwezen wordt naar de elektrische motor die in al deze concepten aanwezig is. De “x” is een tijdelijke aanduiding voor elk subtype EV. BEV bijvoorbeeld staat voor een volkomen elektrisch voertuig, HEV is de afkorting voor hybride elektrisch voertuigen en PHEV voor plug-in hybride elektrisch voertuigen.

Image_BEV_Nummer.png

BEV- volkomen elektrisch voertuig​

Een auto zonder verbrandingsmotor die puur elektrisch aangedreven wordt en een grote Li-Ion-hoogspanningsaccu heeft om de elektrische energie op te slaan
  1. 12V batterij
  2. DC/DC-omvormer
  3. Grote Li-Ion-hoogspanningsbatterij
  4. AC/DC-omvormer
  5. Hoogspanningstractiemotor
  6. Elektrische voedingsbron (laadstation/wallbox)
Image_HEV_Nummer_12V.png

HEV – hybride elektrisch voertuig

Een voertuig dat, behalve de verbrandingsmotor als hoofdaandrijving, ook een elektromotor en een kleine hoogspanningsaccu heeft, waardoor volledig elektrisch rijden over korte afstanden mogelijk is
  1. 12V batterij
  2. DC/ DC-omvormer
  3. Hoogspanningsbatterij
  4. AC/DC-omvormer
  5. Hoogspanningstractiemotor
  6. Benzine- of dieseltank
  7. Verbrandingsmotor
Image_PHEV_Nummer_12V.png

PHEV – Plug-in hybride elektrisch voertuig

Een uitbreiding van de HEV. Bij dit voertuig kan de tractiebatterij ook worden opgeladen via een laadstation of wallbox. De hoogspanningsbatterij is gewoonlijk groter dan in een HEV, waardoor langere afstanden volledig elektrisch kunnen worden afgelegd
  1. 12V batterij
  2. DC/ DC-omvormer
  3. Hoogspanningsbatterij
  4. AC/DC-omvormer
  5. Hoogspanningstractiemotor
  6. Benzine- of dieseltank
  7. Verbrandingsmotor
  8. Elektrische voedingsbron (laadstation/wallbox)

Het belang van 12V batterijen in EV’s

12V batterijen blijven een essentieel onderdeel van elke auto, en dit geldt ook voor elektrische voertuigen. Ze zijn nodig om de EV te starten, om de behoefte aan laagspanning te ondersteunen tijdens het rijden en als er een noodsituatie of storing in de hoogspanningsbatterij optreedt. Ze dienen als tweede voedingsbron om een ononderbroken werking van veiligheidskritische systemen zoals ABS en ESP ook te garanderen wanneer de hoogspanningsbatterij problemen heeft. Verder zijn ze nodig om de hoogspanningsaandrijflijn te activeren, en ondersteunen alle elektrische verbruikers die stroom behoeven als het contact uitgeschakeld is, bijvoorbeeld de centrale deurvergrendeling, diefstalbeveiligingen en over-the-air-updates.

CL-14983_New_xEV_Image_NL_preview-1.png

Aan uw zijde – met AGM-batterijen van wereldklasse 

Volgens statistieken van de ADAC zijn lege 12V batterijen een van de belangrijkste oorzaken van het uitvallen van EV’s. Verschillende factoren belasten conventionele batterijen sterker dan ze aankunnen. De AGM-technologie is de meest robuuste keuze voor de eisen van elektrische voertuigen en heeft haar betrouwbaarheid bewezen in miljoenen verschillende start-stop-voertuigen en toepassingen. Ze kan elektriciteit in de vorm van stroompulsen leveren in noodsituaties en biedt een hoge bestendigheid tegen in- en uitschakelcycli en diepe ontlading. Daarnaast zijn deze batterijen inherent veilig in vergelijking met Li-ion- en natte-celbatterijen omdat ze goed bestand zijn tegen over- en onderspanning, lekvrij zijn en een zeer milde reactie hebben in geval van interne kortsluiting. Afhankelijk van het ontwikkelingsstadium en het modeljaar van elektrische voertuigen kan de gebruikte 12V batterij variëren. Een voertuig dat met SLI-technologie is geïntroduceerd, kan gedurende de hele levenscyclus ook overschakelen op AGM. Ons batterijaanbod beslaat al 90% van alle EV’s, en we blijven deze dekking uitbreiden en stabiliseren.

Je bent een Professional? Vind meer informatie op de VARTA Partner Portal.

VARTA® batterijzoeker


Je bent een Professional? Kijk op onze uitgebreide zoekfunctie in de VARTA Partner Portal.

VARTA® dealerzoeker

Andere dealers zoeken